Kurban:Allah'a yakınlaşmak ve O'nun rızasına ermek için ibadet maksadıyla belirli şartları taşıyan hayvanı, usulüne uygun olarak kesmektir.Müslüman: akıllı,Ergenlik çağına gelmiş, hür,mukim olmak(yolcu olmamak),Nisap miktarı mal ve paraya sahip olmak. Bu şartları taşıyan,Müslümanlar bu İbadeti yapmakla yükümlüdür.Amelden mezheplere göre Hanefi mezhebinde vacip,diğer üç mezhepte ise Kurban kesmek müekked sünnettir.Nisap miktarı dendiğinde:asli ihtiyaç, nafaka ve borçları çıktıktan sonra geriye kalan, 80.18 gram altın veya bu değerde para veya eşyaya sahip olmaktır.Zekatta aranan malda artma(nema) ve bir yıl geçme şartı Kurbanda aranmaz.
Kesilecek hayvanda aşağıdaki engeller bulunursa kesilmesi caiz olmaz. Şöyle ki;İki veya tek gözü kör, gidemeyecek kadar topal, çok zayıf, kulak ve kuyruğun, üçte birinden fazlası kesik veya kopuk olan, dişlerinin yarıdan fazlası dökük, meme ucu kesik, Deli olan(sürüden uzak durup, katılmayan), Boynuzları biri veya ikisi kökünden kırık,Burnu kesik olan, Dilinin çoğu kesik, ölümcül şekilde hasta olan hayvan kurban olmaz. Ancak, boynuzu biraz kırılmış, dişlerin birazı dökülmüş olan hayvan kurban olabilir. Büyük baş hayvan dediğimiz inek veya mandanın öndeki süt dişlerinin dökülüp(kapak atması demek) yerlerine sağlam kalıcı dişlerin çıkması gerekir. Ancak buda değişiklik gösterebilir. İşin uzmanına danışılması gerekir.
Hayvanın yaşı; Deve beş yaşını, sığır veya manda iki yaşını, koyun ve keçi bir yaşını doldurmuş olması gerekir. Ancak, bir yaşını doldurmuş gibi besili ve annesinin boyunda olacak şekilde gözüken altı aylığını doldurmuş kuzu da kesilebilir. Hayvanların yaşları konusunda alanda, satanda dikkat etmelidir. Yaşına girmemiş hayvan kesildiği zaman şartlar yerine gelmemiş demektir. Vebalini sorumlu kişiler üstlenmek durumunda kalacakdır.
Deve, inek ve mandayı bir kişi kesebildiği gibi, iki, üç, dört, beş, altı ve yedi kişiye kadar ortak kesebilir. Baştan anlaşma yapılarak sonradan ortak alınmayacak denilirse, sonradan ortaklığa girilmesi mekruhtur.Eğer kurban alınırken ilerde ortak alabiliriz diye karar verildiyse o halde ortak alınabilir.Tüm ortakların Kurban niyetiyle kesmesi gerekmektedir. Örneğin;adak, akika ve bayram kurbanı gibi ibadet maksadıyla kesmek isteyen kurbana ortak olabilir. Sadece eti için ortak olan olursa, buda biliniyorsa, hiç birinin kurbanı geçerli olmaz.
Aile içerisinde kimin, borç ve asli ihtiyaçları dışında 80.18 gr altın veya karşılığında para veya malı varsa her bireyin kesmesi gerekir. Şafi mezhebi kurucusu İmamı Şafi fıkhına göre sünnet-i müekked olduğu için, hepsi adına bir aile bireyi, aile adına kurbanı kesebilir.
Kurban kesme olmadan, hayvanı veya değerinde parasını yoksullara hayır yaparak kurban İbadeti yerine getirilmiş olmaz…
Yukarıda bahsettiğimiz gibi hali vakti yerinde olmayan yoksul durumda olan bir insanın borca sıkıntıya girerek, aylarca kurban açığını kapatmak için ekonomik sıkıntıya girmesi, hem kendine hem ailesine zorluk yaşatacaktır. Kurban konu komşu ayıplamasın diye değil, Allah rızası için kesilir. Hakiki anlamda kesme imkanı yoksa kesmemesi daha uygun olacaktır…
Kurbanlarımızı;Allah rızası ve yoksullara ulaştırmak niyetini taşıyarak satın almak dileğiyle..
YORUMLAR