Allah Resulü; “Cenaze gördüğünüz zaman ayağa kalkınız. Sizi geride bırakıncaya kadar ayakta bekleyiniz. Kim bir mezar kazarsa Allah ona cennette bir köşk verir. Cenazeyi yıkayan kimse annesinden doğduğu günkü gibi günahlarından arındırılır. Cenazeyi kefenleyen kimseye ise Allah ona cennet elbisesi giydirir. (Buhari) Cenazeyi gören veya duyan birisi ‘Inne lillehi ve inne ileyhi raciun. (Allah dan geldik ve ona döneceğiz’(Bakara suresi 156.ayet) söylemesi sünnettir. Ayrıca Allah Resulünün bir hadisinde; “Bir Müslümanın diğer Müslümana olan dini vecibelerinden biriside vefat edince cenaze namazını kılmak ve onu defnetmek’ görevlerinden biri olduğunu ifade etmektedir. Cenaze namazı farzı kifaye olduğu için bir belde de kılan bir topluluk bulunması gerekir. Kılındığı takdirde diğer Müslümanların üzerinden bu sorumluluk kalkar. Cenaze kılınmadığı zaman o bölgede bulunan her Müslüman sorumluluk altında olduğunu Hz. Peygamber bize bildirmektedir. Ancak cenaze namazı kılmak şekil itibariyle vaciptir. Ölü doğan çocuklar için cenaze namazı kılınmaz. Ölü doğanlar yıkanır bir beze sarılıp defnedilir.Doğar doğmaz bir kez dahi nefes aldığı veya canlılık belirtisi olduğu anlaşılan sonra vefat ettiğine şahitlik edilirse o bebeğe isim konur sonra yıkanır kefene sarılır cenaze namazı kılınır dualarla defnedilir.
Akıl baliğ olmadan vefat etmiş erkek veya kız çocukları için normal dini usullerle yıkanıp kefenlenir ve defnedilir. Vefat eden bir insan için, öncelikle doktordan ölüm raporu alınır. Sonra çenesi başının üstüyle bağlanır. Ardından ayak baş parmakları birbirine bağlanır. Üzeri örtülü ve ayakları kıbleye gelecek şekilde uzatılır. Bunları yaparken ‘ Bismillahi ve ala milleti Resûlullah’ duası ve cenazenin affı için dua edilir. Cenazenin bulunduğu oda dışında Kur’an okunabilir. Morgta veya evde bulunuyorsa mide üzerine şişmemesi için bir metal parçası konulur. Vefat etmeden önce tırnak gibi, saç gibi veya etek tıraşı dediğimiz kişisel temizlik yapılmadıysa vefat ettikten sonra bu işlemler yapılmaması gerekir. Çünkü vefatından sonra bu temizlikleri yapmak mekruhtur.
Aslolan cenazeyi en yakın akrabasının yıkaması daha uygundur. Ancak bilinmeyebileceği için bir bilenin yıkaması gerektiğinden dolayı gassallar yıkamaktadır. Yıkanacağı zaman geldiğinde kefenler kesilir kefen parçaları ise şöyledir: Erkekler için kamis, izar ve lifafedir. Kadınlar için ise, kamis, izar, lifafe, başörtüsü ve göğüslerin üzerine örtülerek bağlanan bezden ibarettir. İmkan bulunmadığı takdirde ise erkekler için izar ve lifafe, kadınlar için izar lifafe ve başörtüsü kafi olur. Bunlarda bulunmuyorsa bir beze sarılarak defnedilir. Kefenin üzerine varsa gül suyu ve zemzem serpiştirilir. Sonra Cenaze yıkanacak olan gasilhanenin içinde bulunan teneşirin üzerine ayaklar kıbleye gelecek şekilde uzatılır. Elbiseler soyulur. Avret mahallesi görünmeyecek şekilde üzerine bez parçası örtülür. Cenaze normal yıkanır ve sonra ellere taharet bezi takılarak birinin yardımıyla belden itibaren baş kısmı biraz yukarı kaldırılarak gaz veya küçük ve büyük abdest bozma hali olsun diye bu hareket yapılır. Sonra avret mahallini elimize taktığımız bezle temizlenir. Akabinde normal abdest kaldırılarak abdest uzuvları yıkanır. 3.defa tepeden ayak uçlarında dahil kuru kalmayacak şekilde yıkanır ve en son taharet bezi ile tekrar taharet yerleri kontrol edilerek yıkama işlemi tamamlanır. Mümkünse zemzem suyu göğüs üzerine ‘’ la ilehe illallah Muhammedün Resulullah ‘’ olan kelime-i tevhidi yazmak güzeldir. Bu arada üzerine su dökmek isteyen akraba ve hukuku geçenler de Fatiha suresini baş, ve sağ sol omuzlara ve göbeğe doğru su dökmeleri caizdir. Kefenin üzerine cenaze konur en uzun olan lifafe ile sağ taraf üstte olacak şekilde sarılır izar da aynı şekilde sarılır. Üçüncü ise kamis ise başı geçirmek için üst kısmından daire şeklinde kesilir. Gömlek şeklinde diz kapağı altına kadar uzatılır. Yani kamis giydirilir arkasından izar ve en son lifafe sarılır. Baş ve ayak kısımları bağlanır. Mümkünse kefen parçasından bir kuşak yapılarak belinden de bağlanır. Yıkandıktan sonra komşu ve hukuku geçenlerin helallik istenerek cenaze namazı kılınacak musallada cenazenin baş kısmı imamın sağına gelecek şekilde musallada konur.Camilerde cemaatle kılınan namazlarda ilk saf en büyük sevabı alır.Ancak cenaze namazında ise son saf en büyük sevabı alır. Saf düzeni camilerde olduğu gibi; önde yetişkin erkekler, ardında erkek çocuklar, sonra kadınlar ve en son kız çocukları duracak şekilde olur. Bundan sonra Cenaze namazı kılınmış şekli tekrar hatırlatır. Cemaatten helallik istenir ve borcu olup olmadığı sorulur varsa bir durum varislerine havale edilir
Bir sonra ki Köşe yazımızda devamını okuyabilirsiniz. Selam ve Dua ile Kalın..
YORUMLAR